Obres Públiques vol portar el tramvia a Natzaret dos anys abans de l’exigit per Europa

La connexió del barri de Natzaret amb el centre de València és una reivindicació històrica dels veïns, que veuen com, any rere any, la unió del barri marítim amb la resta de la ciutat es queda sense pressupost. I és que, malgrat no estar en funcionament, el tramvia costa diners a la Generalitat. Encara que la infraestructura es va començar a construir en 2007, no es va començar a pagar fins a 2011 i els pagaments no han acabat encara. La T10 –antiga T2–  havia de connectar el Pont de Fusta amb Natzaret, travessant el centre històric, Russafa, Montolivet i la Ciutat de les Arts. La Generalitat va construir túnels entre el carrer d’Alacant i el del General Urrutia. En 2010, va abandonar la construcció davant la impossibilitat de costejar les obres –pressupostades en 190 milions d’euros– i de posar en funcionament la nova línia.

Des d’aquest dimecres, la conversió de la infraestructura fantasma en una connexió real està més a prop després que el president de la Generalitat, Ximo Puig, anunciara que la conselleria d’Habitatge, de la qual s’encarrega per la baixa maternal de la consellera Maria José Salvador, ha encarregat la redacció del projecte de la línia 10 de Metrovalencia. A més, el departament ha encarregat l’estudi de prolongació de la línia des del carrer d’Alacant fins al Mercat Central de València i al Pont de Fusta. «Hem passat d’una línia que estava totalment abandonada per l’anterior Consell a engegar el procés perquè la connexió de Natzaret al Pont de Fusta per Metro i Tram siga possible en els pròxims anys», va explicar el president, que va lligar la finalització de les obres a la disponibilitat pressupostària.

Fonts de la conselleria han explicat que, «si el pressupost ho permet», la T10 estarà llesta per a funcionar en 2021. Fins ara, les previsions d’Habitatge passen perquè el projecte estiga acabat en octubre i perquè les obres es puguen engegar en gener de 2019. Aquesta primera part, que ha d’unir el carrer d’Alacant amb l’Oceanogràfic, està dotada de 50 milions d’euros. La següent fase que tindrà un pressupost de 37 milions, i que serà la que connectarà l’Oceanogràfic amb Natzaret, està més en l’aire i el seu començament depén dels diners amb què compte la conselleria.

Aquesta planificació de les obres en dos fases xoca amb les demandes dels veïns, que exigeixen que el projecte es porte a terme tot d’una i que ja van lamentar en estiu que el Consell, «que venia a rescatar persones, prioritze una vegada més l’arribada de turistes a la Ciutat de les Arts i les Ciències a la connexió dels veïns de la perifèria amb el centre».

Per a engegar la primera fase, el Consell disposa de 30 milions procedents dels fons Feder de la Unió Europea, que se sumen als 20 que aportarà la Generalitat. Les ajudes europees comporten l’obligació que les obres hagen conclòs, com a molt tard, en 2023. Per a començar la segona fase, l’executiu de Puig encara no ha anunciat d’on eixiran els diners però, atesos els precedents, el Consell no podrà comptar amb una partida procedent dels Pressupostos Generals de l’Estat (PGE).

Segons va apuntar la setmana passada el secretari autonòmic d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, «amb els diners perduts en els dos últims anys» per no haver rebut cap ajuda de l’Estat en matèria de transport, procedent dels PGE, «es podria haver reordenat dues vegades tot el sistema de concessió d’autobusos de tota la Comunitat Valenciana o haver acabat la T2 de Metrovalencia fins a Natzaret».

Ana Bellido
Publicat Diari La Veu